Saturday, April 9, 2011

Sembang : : Haruan Makan Anak~

Kalau anda sedar, dah terlalu banyak kes anak dirogol, anak tiri dirogol dan sebagainya.. Contohnya kes mahkamah pada yang disiarkan dalam paper pada 20 februari 2010, kes pada 14 Januari 2011, dan yang paling latest, pada 7 mac 2011.. Aku tertanya tanya gak, mana sivik mereka nih..?? Merogol bukan kes kecik, kalau dalam islam, hukuman bagi perogol ialah mati.. Kenapa mati..?? Sebab pertama, dia dah buat jenayah rogol.. Yang kedua sebab dia dah menyebabkan trauma pada mangsa.. Bila sebut trauma, ada 2 jenis trauma yang akan melanda bila seseorang dirogol.. Yang pertama ialah trauma psikologi dan yang kedua post trauma stress disoder  Dalam entry nih, aku nak kongsi beberapa behavior yang dapat kita lihat bila seseorang tuh menjadi mangsa rogol.. Kalau anda nampak ciri-ciri nih pada rakan atau keluarga anda, sebaiknya anda periksa dengan rapi.. 
  • Tak beberapa alert dengan persekitaran
  • Kelihatan agak numbness.
  • Daya tindakbalas yang lemah dan memori ada problem..
  • Disorganized thought content.
  • Muntah muntah...
  • Mual
  • Kelihatan terlalu obses cuba untuk mencuci diri mereka
  • Hysteria, keliru dan menangis 

Ada beberapa kriteria yang telah dikenalpasti berkenaan perogol dan mangsa rogol.. Walaupun tak 100%tepat, tapi apa yang ditulis tuh ada betulnya.. Anda nak baca..?? Untuk ciri ciri perogol dan mangsanya.. Klik sini. 
.
Pada aku, manusia mcm nih, tak cukup kalau cuma disebat.. Patutnya manusia mcm nih campak je ke kandang harimau.. Baru dia faham langit tinggi rendah.. Bayangkan, dia cuma meringkuk dalam penjara untuk sekian-sekian masa, tapi si mangsa rogol, sampai ke akhir hayat dia akan ingat.. Kan tak adil tuh.. 


Masa sekolah rendah dulu, setiap kali masuk subjek BM, mesti cikgu akan beri satu peribahasa untuk dihafal.. Ada satu hari tuh, peribahasa yang diberi ialah Seperti Haruan Makan Anak.. Maksudnya, sila la carik sendiri.. hahaha...


Aku tak pasti pasal ikan haruan makan anak.. Betul ke..?? Arghh.. Aku tak heran sgt pasal haruan makan anak nih.. Tapi aku lagi heran pasal satu menatang nih, namanya Cacing Reben Eropah.. Cacing nih memang power sebab boleh membesar sampai 30 kaki panjang (1meter = 3 kaki) atau 3 tinggkat panjang.. Hebat..?? Sebenarnya ada lebih awesome.. Apa yang lebih awesome ialah.. Cacing nih boleh makan sehingga 95% daripada badannya sendiri untuk meneruskan hidup sekiranya tiada makanan.. 
WOW.. HEBAT,,!!

20 Drop Your Comment:

Anonymous April 9, 2011 at 3:10 AM  

masa kecik dulu ayah aku beli anak ikan haruan pastu letak dalam tea n minum hidup...haha! sori tgh mkn kerepek, merepek lak...

Salam Blogwalking dari terengganu blogger!! ^__^V
Latest Entry :
1.Tutorial tambah jumlah komen tipu-tipu..
2. Tutorial tambah background n border bawahh Footer Post
3. Tutorial tambah Blockquote dalam Blogger....

adwafarahin April 9, 2011 at 3:15 AM  

hebat juga cacing tuh!

hukuman sebat nie takut juge,ayah aku cerite ader banduan yg die jaga tu jenuh la menahan sakit mase nk tido tp tu baru siket x sme mcm mane sakitnya lagi pempun yg kene rogol tuh

Ayie April 9, 2011 at 3:24 AM  

♕ Mr.IX ♂ - apakah..?? hahahaha

Ayie April 9, 2011 at 3:25 AM  

adwa- aku kene sebat ngan encik bapak pun dah merintih sakit.. inikan sebat pakai buluh.. wow.. nice.. hahha

adwafarahin April 9, 2011 at 3:29 AM  

haha eleh ko bru kene sebat siket
aku pon da merasa juga kene sebat ngan abah aku

sume aku penah rse..getah paip,tali pinggang penjara..hanger
huhu tp tu sume pengalaman beb! hahhaa
AWESOME kan?

aNiss :):) April 9, 2011 at 3:44 AM  

mintak jauh ler.. aminn ~

Ayie April 9, 2011 at 4:15 AM  

adwa- wah.. sama la kita... kire adik2 kita yang tak merasa tuh memang kerugian kan..?? HAHAHA

Ayie April 9, 2011 at 4:16 AM  

anis- simpang malaikat 44.. *err.. betul ke ayat aku nih..?? haha

Nas April 9, 2011 at 7:05 AM  

erk.. haruan makan anak? xtepat sgt la sbb kalau dr segi aspek manusia, manusia xmakan anak dia.. tp amek 'kesempatan' terhadap anak dia.. eehhehe.. teruk la org sekarang nihhh....

Kakzakie Purvit April 9, 2011 at 8:15 AM  

Kakak tambah serun punya 3 anak dara. Sebab itu sedari kecik kakak dah pesan "bunga" tu hanya mama saja boleh tengok, sentuh atau tunjuk. Org lain walau papa sekalipun tak boleh.

faiz April 9, 2011 at 11:14 AM  

alamak apsal dume ciri2 tu ade kat aku..kihkih..mmg awesome cacing tu..

Filippo April 9, 2011 at 1:53 PM  

naseb baek aku xreti makan haruan..ngahwahahaha

Ayie April 9, 2011 at 4:06 PM  

nas- aiiyakk.. tak sesuai kaa..?? hahaha..

Ayie April 9, 2011 at 4:07 PM  

kakzie- wah.. bagus.. mengajar anak dari kecik..

Ayie April 9, 2011 at 4:07 PM  

faiz- apa ko pernah jadi mangsa rogol..?? hahahahaa

Ayie April 9, 2011 at 4:08 PM  

filippo- wow.. ikan haruan kalau goreng lemak cili api, memang mengancam weh.. hahahaha

Anonymous April 9, 2011 at 5:26 PM  

Kite bako je perogol tu.. (sambil tangan melenggok-lenggok)

Ayie April 9, 2011 at 5:37 PM  

sape suka komen diatas, sila angkat tanfan mcm saye~

.::: Princess MOMOY :::. April 10, 2011 at 8:54 AM  

wah...blog ni dah pemes.
ramai yang singgah komen.
pasal cacing tu....dasyatnya.
erkk...tapi momoy asa geli plak
Japan Made Cafe a.k.a Cosplay Restaurant"
Dia kata saya cantik TAPI saya..."

Ayie April 10, 2011 at 6:12 PM  

momoy- cuba la tanya sape yang mengfemeskan blog nih.. hahahaha...

*uhh, cacing kalau 30 meter panjang, memang heaven utk kaki pancing, sebab boleh guna banyak kali.. hahaha

About This Blog

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP