Monday, April 4, 2011

Berita : : Manusia Semakin Kejam~

Aku terkejut bila aku baca kat blog brader Ustaz Love tentang budak yang dipukul penyelia semalam meninggal dunia hari nih... Bila aku baca, rasa marah membuak sgt, mana tak marah, yang mati dipukul tuh cuma budak berusia 7 tahun.. Akal pun belum ada lagi.. Malah aku rasa budak tuh belum baligh lagi.. Perlu ke sampai pukul hingga koma dan seterusnya mati..?? Aku salah fakta atau memang betul kes ni berlaku sebagaimana yang dikisahkan dalam paper..?? Aku macam tak percaya..


(*sekadar gambar hiasan)

7 tahun beb, berapa besar sgt badan dia berbanding mamat penyelia yang dah berusia 26 tahun tuh..?? Anak saudara aku yang berusia 10 tahun pun badannya kecik semacam.. inikan pulak yang berusia 7 tahun.. Daripada apa yang aku baca, diceritakan yang allahyarham dipukul kerana mencuri.. Apa..?? Mencuri je..?? Itu pun dipukul sampai mati..?? Kalau mamat penyelia tuh ada depan aku, aku cuma nak tanya dia.. Dalam islam, kalau org mencuri hukumnya apa..?? Bunuh..?? 

Aku cuma tertanya-tanya, jahat sangat ke budak tuh sampai dipukul selama 2 jam..?? Dan kesalahan yang dibuat cuma mencuri..?? Berapa juta dia curi..?? Kalau setakat RM100, meh sini datang jumpa aku, aku tebus utk budak tuh.. Aku kasi cash money lagi.. Soalan seterusnya ialah, apa dah konfirm ke budak tuh yang mencuri..?? Bukan orang lain..?? Cikgu tuh ada bukti ke ..?? Aku nak taw gak budak yang dipukul tuh sape sebenarnya..?? Yang suka suki pukul tanpa had tuh pehal..?? Kalau budak tuh ada buat salah, tegur cara elok, guna akal.. Kemudian panggil parent/penjaga dia.. Ingatkan cerdik la sampai boleh dapat gelaran ''guru''.. Ghupe-ghupenye..?? Sendiri mau ingat laa..

(*Maaf kepada guru sekalian, aku bukan berniat nak menghina institusi perguruan, malah aku sgt menghormati guru.. Tanpa guru siapalah aku)

Haiz.. Aku nak menulis lebih2 pun tak boleh gak sebab aku tak taw perincian kes tuh.. Malah aku risau kalau2 hasil entry aku nanti menganggu siasatan, nanti aku jugak yang susah.. Tape laa.. kita tunggu siasatan polis.. Kalau betul dia salah, aku doakan dia ke tali gantung.. Kalau dia orang teraniaya, aku doakan orang yang menganiaya tuh terjerat dihujung cerita nanti.. heh..

Al fatihah utk adik  Saiful Syazani Saiful Sopfidee, allahyarham meninggal dunia pada pukul 8.50 pagi tadi sejak dimasukkan ke hospital berkenaan Jumaat lalu.. Jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Tok Paduka, Kangar petang tadi...Berita disahkan daripada Harian Metro Online..

Ada satu cerita yang lagi hot, 62 pegawai kastam dicekup kerana pecah amanah.. WOW.. rekod beb.. Ada 4 rekod yang memecahkan hati dan perasaan rakyat jelata.. Rekod pertama ialah 62 penjawat awam  berusia 24 hingga 56 tahun ditahan.. Rekod kedua ialah nilai pecah amanah melibatkan nilau hampir 10 bilion.. Rekod ketiga ialah SPRM menemui tiga beg wang tunai berjumlah RM625,250, selain lima jongkong emas bernilai kira-kira RM50,000 serta dua pistol tiruan dan 241 peluru.. Dan rekod terakhir ialah di rumah Pengarah Kastam yang masih ditahan reman, pihak SPRM menemui wang tunai bernilai RM65,000, mercun dan bunga api serta rokok kretek... Dikisahkan jugak pengarah tuh ada akaun dimana dalam akaun tuh ada jutaan ringgit.. wow.. Cool kan..?? Cool sampai rasa mcm nak gigit lutut pengarah tuh.. Aku dapat detail nih daripada Harian Metro.. Sila klik sini yep.. hahaha

Aku masih ingat dulu aku sekolah rendah batu sembilan, masa tuh aku cuma 9 tahun rasanya.. Ada satu hari tuh, aku terjumpa duit kat kelas aku.. Aku pun amik la duit tuh dan kemudian aku guna duit tuh utk makan.. Sampai la satu masa tuh (*hari yang sama), ada budak perempuan cakap aku curi duit dia.. Mana ada.. Aku nafikan laa.. Tapi aku mengaku aku ada jumpa duit dalam kelas.. Disebabkan tak ada bukti, maka cerita tuh berakhir disitu..

Aku balik rumah, aku ceritakan pada mak aku, dan seterusnya cerita tuh sampai ke encik abah.. Encik abah panggil aku dan suruh aku ceritakan semuanya.. Endingnya, aku kene sebat ditangan  sebab aku mengambil duit yang bukan hak aku.. Aku tanya kenapa tak boleh?(*sambil menangis).. Mak aku cakap, kalau kita amik duit yang bukan hak kita, dan kalau kita makan duit tuh tanpa keizinan tuan punya, duit tuh akan jadi daging  yang berwarna hitam.. Kat neraka nanti, daging hitam tuh yang akan dicari oleh api neraka.. Bayangkan kalau kita banyak ambil sesuatu yang bukan hak kita.. Kalau dalam kes Kastam tuh, melibatkan sampai 62 orang.. Dan dengan nilai hampir 10 bilion.. Bayangkan berapa ''hitamnya'' daging mereka.. Nauzubillah.. Berbalik pada cerita aku, aku dapat pengajaran hari tuh.. Walaupun aku rasa sedikit tension atas kejujuran aku, tapi at least aku dapat free lesson hari tuh.. Aku masih ingat satu quoted berbunyi begini..

''Guru yang paling hebat ialah pengalaman tetapi pengalaman itu adalah guru paling kejam'' 

Pengajaran utk aku pada masa tuh ialah, kalau jumpa duit, serahkan pada cikgu atau orang yang berkenaan.. Jangan sesekali ambil walau sesen, kerana sesen itu la yang akan dicari oleh api neraka kelak.. Esoknya, encik abah kasi aku duit lebih, ganti kat budak tuh.. Sekarang nih, aku still jumpa budak perempuan tuh sebab dia duduk area rumah aku je.. Aku tak kisah sgt pasal bende lain.. Apa yang aku kisahkan ialah, BUDAK PEREMPUAN TUH MASIH SINGLE DAN DIA COMEL.. uhh.. no no.. aku masih muda.. stop berfikiran negetif.. hahaha.. Sekian~


: :  KATAKAN TIDAK PADA RASUAH : :

27 Drop Your Comment:

Siti Aziz April 4, 2011 at 5:23 AM  

manusia makin jahil..hu3..makin zalim..makin kejam...hu4

adwafarahin April 4, 2011 at 7:51 AM  

pasal cikgu tu..mmg sedey dgr budak tu meninggal mcm tu je..sian kat ayah die la,anta ank g skola tau2 anak mati kat tangan cikgu plak


rasuah tu plak,manusia skrng mmg mcm da x heran hukumynya ape janji dpt dwet masyuk..haihhh ntah la


statement psl dak pompuan tuh mmg x bole blah..aku phm perasaan ko..muahahaah...

Sharinginfoz April 4, 2011 at 9:21 AM  

Macam-macam cerita sekarang ni

Ustaz Love April 4, 2011 at 11:31 AM  

Salam..

sekolah rendah batu 9? jalan cheras ke?

Anonymous April 4, 2011 at 12:49 PM  

nice bro..

Kakzakie Purvit April 4, 2011 at 12:57 PM  

Syaitan sentiasa mengoda anak-cucu Adam. Tipis iman inilah jadinya. yg pasti anak itu akan menghuni bersama ahli-ahli syurga kerana ianya belum baligh lagi. Si pemukul itu kalau di dunia lepas... tunggulah balasan di akhirat kelak....

mykhalis April 4, 2011 at 2:09 PM  

padat dan sendat entry ni.. 2 isu dikupaskan dalam 1 entry yg membawa perkaitan..tahniah.. smoga manusia menilai apakah kebaikan dan apakah keburukan.. jgn bertindak tanpa berfikir,,

hottest entry di blog khalis :
Ada apa dengan DARA

Ayie April 4, 2011 at 7:16 PM  

Siti Aziz- Manusia.. susah nak describe dgn kata-kata..

Ayie April 4, 2011 at 7:18 PM  

adwa- aku sendiri tak sangka budak tuh dipukul sebab rm7.. malah dia cuma umur 7 tahun.. panjang mane la sgt akal budak 7 tahun.. aku keliru nih, aku rasa umur cikgu tuh bukan 26.. sebaliknya aku rasa umur dia baru 3 tahun.. sebab dia TAK ADA OTAK..

Ayie April 4, 2011 at 7:19 PM  

adwa- rasuah dan manusia tak boleh dipisahkan.. aku pun tak taw la mcm mana nak cakap lagi.. sgt teruk la pengamal rasuah tuh..

awek tuh... shhhh.. jgn tulis besa2.. hahahaha

Ayie April 4, 2011 at 7:20 PM  

Sharinginfoz- tu la pasal bro.. pening pale zaman sekarang nih.. dunia makin gila, hidup makin tension..

Ayie April 4, 2011 at 7:21 PM  

Ustaz Love- yup.. kenapa ustaz..?? Ustaz penah mengajar sana..?? hehehe..

Ayie April 4, 2011 at 7:22 PM  

Anon- Thanx bro.. singgah-singgah la selalu

Ayie April 4, 2011 at 7:23 PM  

KakZakie- Sampai kiamat kita takkan terlepas dari setan nih.. even pangkat ustaz pun terssangkut kak.. hish..

Ayie April 4, 2011 at 7:24 PM  

Khalis- thanx bro.. singgah-singah la selalu yep.. hahaha

Ustaz Love April 4, 2011 at 7:47 PM  

hahaha.. kira junior Ustaz Love la ni.. Ustaz Love pun sekolah rendah kat situ gak :D

Ayie April 4, 2011 at 7:52 PM  

wah.. tahun berapa..?? hehe.. saya stat sekolah rendah tahun 1995..

Ustaz Love April 4, 2011 at 8:54 PM  

owh.. Ustaz Love darjah 1 tahun 1987.. ayie pun tak lahir lagi :D

faiz April 4, 2011 at 9:22 PM  

tak paham btol cikgu..bdk 7tahun tu..punyela kecik...sakit mental kot cikgu ni..

Ayie April 5, 2011 at 12:23 AM  

ustaz- hosh.. parent saya baru kawin setahun lebih.. hahahaha.. sekolah menengah kat mana..?? SAMTEN..??

Ayie April 5, 2011 at 12:27 AM  

faiz- haiz.. dunia dunia.. apa la nak jadi..

Ustaz Love April 5, 2011 at 12:36 AM  

Sekolah menengah kat kajang.. tapi sekolah tu pun dah tutup.. member2 ramai la masuk samten :D

Ayie April 5, 2011 at 12:48 AM  

ohh.. kisahnye.. hehe.. kecik dunia nih.. tak jumpa kat dunia betul, jumpa plak kat dunia siber.. hahaha

Nas April 5, 2011 at 1:24 AM  

innalillah.. moga2 org yg 'membunuh' adik tu akan kne hukuman sekejam2 nya :(

Ayie April 5, 2011 at 1:32 AM  

kalau tak sangkut didunia, diakhirat masih ada mahkamah.. huhu

.::: Princess MOMOY :::. April 6, 2011 at 1:01 PM  

ustaz tu ngajar sekolah agama patutnya tahu control rasa marah dia tu
bapa budak tu plak sudi dan rela hati maafkan ustaz tu biarpun anak dia dah arwah
hanya sebab "cikgu tu baik"
ok point yang x berapa kena sangat bagi momoy.
Katak Puru boleh dimakan???"

Ayie April 8, 2011 at 8:35 PM  

sangat solute bapak budak tuh.. beliau sangat cool.. susah nak cari manusia mcm tuh dewasa nih.. *chewah.. ayat nak sastera je.. haha

About This Blog

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP