Saturday, December 29, 2012

Manipulasi, taktik dan keji..

sedar atau tidak, antara taktik paling kerap digunakan oleh manusia keji ialah taktik manipulasi dengan membuat ''musuh'' mereka kelihatan bodoh dan jahat..  Taktik yang bijak, tapi keji..

Contoh paling mudah, membuat kain rentang dan menulis fitnah kepada diri mereka dimana mereka akan membuat seolah olah mereka difitnah oleh ''musuh'' dan mereka ''mangsa'' paling malang dan seterusnya menuduh musuh mereka yang melakukannya,  padahal mereka sendiri yang buat kain rentang tuh.. Ini bertujuan menimbulkan kebencian dan syak wasangka daripada orang sekeliling terhadap ''musuh'' mereka.. memanipulasi emosi orang sekeliling terhadap sesuatu perkara..

Teman lihat, sekarang nih, macam trend dah taktik nih.. Mereka tak sedar ke taktik nih sama dengan menipu..?? Menyampaikan mesej yang tidak benar dan memfitnah musuh mereka..?? Kat tempat teman ada jadi.. Satu banner yang mengutuk satu pihak yang lain.. Nak dijadikan cerita, teman sangat mengenali orang yang jadi mangsa dan yang menjadi ''mangsa''.. Bayangkan, gambar si polan bin si polan terpampang pada banner tu padahal si empunya gambar tak tau pun pasal banner tuh.. Alhamdulillah, dapat trace sape punya kerja.. Rupanya musuh si polan tu yang buat.. Dengan niat orang membenci si polan.. Kewl habis..

Kepada rakan rakan, hati hati, jgn termakan damak beracun, kelak terancam agama sendiri..  Jangan terlalu mudah percaya dengan kata kata orang.. ada otak, pikir baik buruk..

0 Drop Your Comment:

About This Blog

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP