Tuesday, January 1, 2013

Islam dan bola sepak

Anda percaya tak, sebenarnya ramai pemain bola sepak gred A didunia nih beragama islam..?? Phuii.. Ramai der.. Berikut antara pemain gred A yang beragama islam yang dapat teman senaraikan.. Ada banyak lagi, tapi tak daya nak tulis semua.. Kalau ada yang tertinggal tuh, kira halal laa.. Mana mana player yang tak kenal tuh, sila la tanya pakcik Google.. Insyallah beliau akan menjawab soalan anda tuh..

Ada lagi.. Contohnya, Hatem Ben Arfa yang main utk kelab Marsille, Armand Traore yang merupakan pemain kelab Arsenal tetapi dipinjamkan ke Juventus,  Lassana Diara, adik beradik Toure (Kolo, Yaya dan Ibrahim Toure), Nicholas Anelka, Eric Abidal, Frederick Kanoute dan ramai lagi.. Itu baru sikit.. Tak masuk yang dah bersara macam Zinedine Yazid Zidane, Salif Keita dan lain lain.. Sebenarnya, ramai lagi pemain gred A yang beragama islam tapi anda tak tau. Malah dikatakan jugak sebenarnya Thiery Henry jugak beragama islam.. Tentang Henry nih teman tak tau kebenaran dia.. Kalau betul, alhamdulillah.. Selain daripada tuh.. Kelab Man City, ada ramai player islam.. mereka ialah, Edin Dzeko, Abdisalam Ibrahim, Mohammed Abu, Abdul Razak, Karim Rekik.
Anda perasan tak..?? Ramai player semasa dan bekas player Arsenal adalah beragama islam.. Contohnya, Kolo Lassana DiaraThiery HenrySamir NasriBakary SagnaRami Shaaban, dan  Nacer Barazite.. Teman percaya, mesti ada lagi yang tak reveal lagi.. Player arsenal bukan sikit.. Okeh, teman ngaku, teman fan berani mati Arsenal, dulu kini dan selamanya.. MUAAHAHAHA..

Dalam ramai ramai pemain gred A tuh, antara yang menarik perhatian ialah kisah pengislaman Franck Ribery. Pada asalnya, ramai tak tau dia beragama islam sampailah menjelang game Piala Dunia 2006 kat Jerman antara pasukan Perancis dan Switzerland. Time game nak start, tanpa ragu dan kesal,  beliau tadah tangan dan baca doa.. Lepas tuh, perihal agama beliau menjadi bualan.. Sampaikan satu hari tuh, majalah L’Express menyiarkan berita bahawa ada seorang pemain kebangsaan Perancis beratur untuk beribadah dimasjid dan orang tuh ialah Franck Ribery..

Franck Ribery berminat dan join islam masa dia main untuk kelab Galatasaray, Turki pada tahun 2005 yang mana pada time tuh beliau jatuh chenta dengan awek merangkap bini beliau, Wahiba Belhami yang berketurunan Maghribi. Ini antara factor kenapa dia peluk Islam.. Pernah ditanya pada beliau tentang agama baru dia iaitu islam, dan dia jawab, ‘’Islam adalah sumber kekuatan saya didalam dan diluar padang’’.. Kewl habis.. (-kisah nih ada dalam buku Akhirnya Ku Temui Cinta-Mu)

Kebanyakan kisah pengislaman pemain bola nih, teman dapat daripada buku keluaran Utusan Karya Sdn Bhd bertajuk ‘’Akhirnya Ku Temui Cinta-Mu’’ dan ada sedikit pencarian yang teman buat sendiri.. Moh le beli buku nih, murah je, RM12.90.. Takkan tiket wayang Transfomer boleh beli, buku nih tak bole pulak kan..?? Sama je harga kot.. hahaha.. Kat Minerva Jalan TAR ada jual, tapi agak limited.. First come first serve.. Selain kisah pemain bola tuh, ada beberapa tokoh lain yang turut memeluk islam ada dikisahkan dalam buku tuh.. Selamat membeli dan membaca..





-Selamat Berpuasa-

10 Drop Your Comment:

Unknown August 7, 2011 at 9:22 PM  

wah alhamdulillah..ramai rupanya saudara seislam kita yang hebat2

Ayie August 8, 2011 at 1:23 AM  

atok- tak sangka kan..?? hebat mereka tuh.. ^^

Unknown January 12, 2013 at 10:17 PM  

baguih².. rajin betui hg cari...

YNWA!!

Anonymous January 20, 2013 at 2:33 PM  

Your style is really unique compared to other folks I have
read stuff from. Many thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I'll just book mark this site.
my web page - online slots real money

Anonymous January 20, 2013 at 3:16 PM  

For the reason that the admin of this web page is working,
no doubt very rapidly it will be renowned, due to its feature
contents.
my webpage > casino usa online

Anonymous January 21, 2013 at 2:47 AM  

It is really a nice and helpful piece of information. I am glad that
you simply shared this helpful information with us. Please keep us up to date like this.
Thanks for sharing.
Also see my web site - play slots online real money

Anonymous January 21, 2013 at 6:18 AM  

Fantastic beat ! I wish to apprentice while you amend your web site,
how can i subscribe for a blog web site?
The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your
broadcast offered bright clear concept
Feel free to visit my web page :: slots machines on line

Anonymous February 15, 2013 at 4:40 AM  

Thanks for sharing such a fastidious thought, paragraph is pleasant, thats why i have read it completely

Also visit my weblog play roulette for real money online

adwafarahin March 13, 2013 at 12:29 AM  

Ayiee! uit sihat kah?

Anonymous March 22, 2013 at 3:42 AM  

Hi, propecia pills - finasteride no prescription http://www.sweetascanbeehoneyfarm.com/propecia.html, [url=http://www.sweetascanbeehoneyfarm.com/propecia.html]propecia pills[/url]

About This Blog

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP