Saturday, February 5, 2011

kalau anda gentlemen....

aku tgk student sekarang nih, kalau tak bercouple, memang tak sah hidup sebagai student.. tak kisah laa, muke serupa penyu pn boleh ada couple.. apo nk dikato, jodoh kan..?? satu je yang aku heran.. trend sekarang nih.. kalau pakwe muke serupa Brad Pitt, yang si makwe mesti muke serupa hulk hogan versi perempuan.. kalau yang awek tuh lawa bak siti nurhaliza, mesti yang laki sebijik mcm gorila pakai seluar.. ahh.. aku kesah gapo dio.. yang penting tak kacau idup aku,, walaupun sedikit menganggu mata aku.. uhh..

aku tak kesah sgt ngan org bercouple nih, walaupun ada org yang menolak sekeras-kerasnya coupling nih.. pada aku, itu hak individu.. ko nk kapel ke, hapa ke, lantak ko laa.. kalau nampak mcm tak betul tuh, aku ringan je mulut nak bercakap.. janji jgn buat onar udah laa.. jangan di ''make-up'' kan muke mak bapak korg tuh dgn arang.. kesian mereka.. kepada yang si awek tuh, jgn buat hal..  kang dah bunting, pandai plak cari mak bapak.. yang laki kompom la hilang tah kemana.. untuk yang si laki plak, kalau tak ley tahan tuh, g la pejabat kadi.. akad je.. kan senang..

ada org cakap couple nih haram.. tapi kalau tak couple, camne nk kenal hati budi..?? camne nk kawin..?? camne nk beranak pinak..?? couple dgn ''sedang mengenali hati budi'' tuh tak sama ke..?? kalau tak kenal die, camne plak nk kawin..?? adakah disebabkan istilah couple tuh berbunyi ke-barat-an menyebabkan ianya di-banned..?? atau disebabkan sikap budak2 tak kenal erti batas menyebabkan istilah couple tuh jadi buruk..?? entah laaa labu.. aku pun tak taw.. aku tak kesah pn sebab aku tade couple.. hahaha.. bukan tade org nk, tapi aku tanak.. waahaha, suci kan aku..?? mesti makcik2 kat luar sana rebut2 mintak aku masuk minang anak mereka.. sabar makcik.. bawak bertenang.. kalau nk saya masuk minang, makcik hantar dulu resume anak makcik kat saya.. saya nk buat shortlisted dulu..okeh, cukup aku merepek..

sepanjang idup aku nih, mcm2 dah cerita pasal couple.. yang best, yang tak syiok, yang bosan, yang seronok, yang gila, yang bangang.. sume ada.. lengkap.. sape pelakonya..?? heh, member aku laa.. sape lagi.. hahaha.. sumenye start sejak masa form 1.. apa yang menarik tentang mende alah nih ialah penglibatan skuad posto tak bertauliah.... tugas posto..? heh, menjadi org perantara la weh.. by that time, penggunaan henpon adalah masih diawal perkembangan.. nk hantar sms, henpon pn tade lagi.. so, encik dan puan posto la menjadi pilihan utama..

bila menyentuh soal encik dan puan posto nih, aku sgt teruja pasal aku pun pernah jadi encik posto.. hahaha.. actually, aku adalah encik posto yang jahat.. cite die mcm nih.. ada sorg member aku (aku takley tulis nama, kang kantoi la aku), die sudah minat sorg awek name ******.. disebabkan member aku nih pemalu nak mati, aku pun dilantik sebagai encik posto tak bertauliah.. nak dijadikan cerita, selepas berpuluh2 posto dihantar oleh aku dan puan **** (posto belah pempuan), berlaku la masalah.. masalah pe..?? member aku tuh tak kasi aku tiru latihan matematik die.. nih serius nih.. bukan cobaan.. lantas disebabkan kebengangan, aku nk balas dendam.. nk taw ape yang aku buat..?? heh, meh sini aku cite.. lepas die tak kasi aku tiru tuh, aku pikir la camne nk pedajal beliau.. kebetulan plak time tuh baru je abis ujian.. yang bestnye, member aku tuh dapat markah teruk untuk satu subjek.. lalu dgn jayanya aku g rembat kertas jawapan beliau yang cuma mendapat **% dan aku selitkan dalam sampul posto yang aku kene g anta kat si awek.. waaaahahaha.. ending die..?? tade pape jadi, mereka still kapel for several time, tapi at the end, break-up jugak.. tape laa.. yang pasti, member aku tuh sgt sporting, walaupun kene pedajal dan digelakkan oleh si awek, beliau tetap cool n tak pernah marah aku.. tahniah dari aku untuk encik ******.. anda memang cool.. hehe..even aku tak pernah kapel, tapi adegan kapel dikalangan member aku turut mendatangkan aku kenangan manis.. hoho.. seyes, aku rindu zaman sekolah..nowdays, khidmat posto dah lama tak available disebabkan kehadiran sistem pesanan rinkas atau SMS.. kene bayar la sikit, tapi puas ati, kompom maklumat tak bocor, berbanding khidmat posto yang tak dapat dipastikan securitinye..

kalau anda pandai mengurat sekalipun, kalau anda tak gentlemen, pun susah gak.. common noe that, perempuan adalah manusia yang perlu dilindungi.. so, kepada encik2 lelaki tuh, sila la bersikap gentlemen terhadap awek2 anda.. walaupun aku tade kapel dan tak pernah berkapel, tapi pemikiran yang jelas aku telah menjelaskan aku bahawa dengan jelas anda perlu bersikap gentlemen terhadap wanita..  apebende yang membuatkan adan kelihatan gentlemen..?? sila baca dibawah..

1. Berjalanlah di sisi luar kaki lima
mungkin adak kelihatan remeh, tapi, kalau anda lelaki budiman aka gentlemen, anda mesti berjalan diluar dan merapati jalan dengan membiarkan si awek berjalan didalam sambil dilindungi oleh anda.. tak paham..?? okeh, camni, andai kata ada sebijik keta lalu dengan deras, lalu melanggar lopak air.. air pun terbang dan jatuh seperti air pancut.. kalau si awek berada diluar, beliau akan basah kuyup, dan anda tak basah langsung.. kalau anda yang berada diluar dan rapat dgn jalan tuh, maka anda yang akan kuyup dan berjaya melindungi si awek daripada basah.. believe me bebeh, kompom si awek tak cari lain kalau scene tade berlaku dgn anda basah kuyup dan si awek kering kontang..

2. Biarkan dia duduk lebih dulu
yang nih, macam dalam filem laaa.. kalau g dating tuh, masuk je restoren, yang si laki tuh, jgn la terus duduk.. lagi elok kalau anda tarikkan kerusi untuk si awek.. maybe kelihatan agak formal, tapi tak salahkan buat mcm tuh.. anda akan membuat si awek merasa dihargai, dihormati.. kan elok tuh.. perempuan, kalau rasa dihargai, mesti tak cari lain laa.. gerenti.!!

3. Perhatikan bahasa Anda
bahsa komunikasi adalah sangat penting.. majoriti manusi zaman sekarang yang bergelar lelaki, suke bebenor guna perkataan kesat.. kalau korg nk kat awek tuh, sila la tunjukkan manner yang baik.. kalau salah sikit, carutan berjela-jela, jangan kata si awek, nenek si awek pn reject.. kalau ada yang tak puas ati tuh, cakap dgn baik.. kan lagi elok.. bak kata org, org berbudi, kita berbahasa.. org tak berbudi, kita buat la tak reti bahasa.. senang kan..? *oh tidak.. aku kuat mencarut.. hoho

4. Bawakan payung
seyes bunyi agak bunguks, tapi cuba kalian pikir apa efek kalau anda bawak payung time dating ngan encik awek..?? hehehe.. aku tanak cakap, lu pikir la sendiri.. hahahahaha..

5. Hantar sampai ke rumah
yang ni memang anda perlu buat.. bukan hapa.. kalau anda tanak kelihatan gentlemen sekali pun, anda tetap perlu hantar sampai kerumah.. kenapa..?? pasal ini adalah isu keselamatan.. anda nk awek anda kene rompak..?? rogol..?? bunuh..?? bak kata org, pandai ambil, pandai la pulangkan balik.. kalau amik kat umah, sila la pulangkan kat umah.. kalau tak amik kat umah sekalipun, sila la jugak pulangkan beliau ke rumah.. kompom beliau selamat.. aku yakin, anda akan digelar gentlemen kalau sanggup hantar encik awek sampai ke rumah walaupun anda ada appointment dgn client dari Uganda mahupun Kazakhstan..

6. Berikan jaket anda
si encik awek pada hakikatnya sanggup buat apa aje demi anda.. sampaikan sanggup teman anda jalan-jalan dalam kesejukan malam.. kalau baliau sanggup teman anda dalam kesejukan, patutnya anda pulak sanggup bagi jaket anda atau baju anda untuk buatkan encik awek rasa hangat sikit.. alaa.. anda lelaki.. lemak kan tebal.. jangan la berkira sgt.. hahahah..

7. Tawarkan tempat duduk Anda
yang ni memang tak berkenaan ngan encik awek.. tapi masih dalam lingkungan manipulasi gentlemen.. anda akan digelar gentlemen kalau anda sanggup bangun dari tempat duduk didalam bas yang sesak untuk beri peluang wanita tua atau yang berperut buncit (mengandung) untuk duduk.. bayangkan kalau ada awek yang muka iras2 jenifer lopez nampak anda buat mcm tuh, tak mustahil awek tuh mintak no tepon anda.. jarang lelaki zaman sekarang nih yang gentlemen.. aku jarang naik bas atau KTM, so, aku tade la pengalaman sgt..

8. Matikan henpon anda
time dating tuh, sila la matikan tepon.. kesian la encik awek.. beliau sanggup buang masa pasal nk melepak dgn anda.. tak salah kan kalau anda tutup tepon untuk seketika.. pedulikkan hal kerje.. sok je la pikir.. sekarang nih, pikir la pasal awek anda.. jangan sampai kene kebas udah.. kang ada yang nangis tak berlagu owh.. hahahaha

9. Perkenalkan dia
kalau anda jumpe dgn member anda kat mall masa tgh dating ngan encik awek, sila kenalkan encik awek tuh pada member anda.. kelihatan remeh, tapi kalau anda memperkenalkan awek anda, anda akan membuat encik awek berbangga.. berbangga pasal anda berbangga memperkenalkan awek anda kepada member dia.. dalam masa yang sama, anda boleh memberi amaran awal kepada member anda supaya menjauhi awek anda secara halus.. kadang, member pun takley percaya.. awek member pun dikebasnye.. cilakak punye member..

10. Bukakan pintu
owyeah.. bukakkan pintu keta.. macam dalam tivi tu laa.. anda nampak gentlemen kalau anda buat mcm tuh.. seyes, ni bukan rekaan.. hahaha

0 Drop Your Comment:

About This Blog

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP